oktober 20, 2010

1200 Kronor

09.45. Sitter på tunnelbanan mellan Slussen och Gärdet. Lite sen. Jag åker på en remsa med reducerat pris. Väljer att gå i rulltrappan upp till spärrarna och känner mig nöjd över min uthållighet trots träningsvärken. Sedan går allt så fort. Securitas väktare. En två tre fyra fem sex sju stycken. Jag visar mekaniskt upp min remsa.
Och hur gammal är du?
Helvete. .....20. Okej, tydligen för gammalt det också!

Jag blir ombedd att skriva ned mitt personnummer på en lapp. Jag skriver efter lång betänketid med mattehjärnan 900519 och korrekta fyra sista. Kärringen suckar surnöjt och tar fram en böteslapp. En annan kvinna kontrollerar numret. Jag drar en dum-dum historia om min ovetskap och låter uppgiven, arg. Det är personnumret stämmer inte.
Skit. Vad spelar det för roll, jag måste ju ändå betala? Ge mig lappen, jag är redan sen till jobbet! Vadå bråttom. Det här går ju fort! Kärring. Blir tvungen att erkänna min lögn. 87 i början. Vad sa du? Jag ljög. 870519. Jahapp...

Möttes av 3 ansikten fulla av medlidande på väg ut i friheten. Klev sedan skakig på ettans buss. Visar upp min sönderslitna remsa. Den har gått av, säger jag.
Äh åk med du sista biten! säger busschauffören och ler.

SL I don't know if to hate or love you sometimes. But today you ruined my life

5 kommentarer:

  1. OjOj Sicken kriminell dam du är...
    Tänk på att man faktiskt inte är skyldig att vare sig ha leg med sig eller kunna sitt personnummer.
    Det enda en kontrollant kan göra är att avhysa dig från SL´s område om det är så att du inte har giltigt färdbevis.
    Det bästa är ju såklart att göra rätt för sig men sen är det bara de ärliga som åker dit eftersom de erkänner...

    SvaraRadera
  2. ÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅhhhhhhH!!!!!!!!!!!!!!! shit, jobbigt. Will a big hug make you feel better, love you for your honesty, man lär sig av sina misstag. Synd att det ska kosta så mycket bara, shit, 1200 kr, vilket skämt. kanske hälften hade varit rimmligt. ialf. läropengar, som pappa brukar kalla det.

    SvaraRadera
  3. Verkligen! 1200Kr är way too much! Tänk om det bara hade varit ett misstag, att jag bara haft remsan just för dagen. Det är absurt!

    SvaraRadera
  4. Verkligen!! MEN ELLER HUUR! Jag förstår att do måste göra sitt jobb, men det är ALLT för dyrt!! alltså även att åka som vuxen, kanske därför alla vill åka så billigt som möjligt. dom borde sänka priserna.



    <3

    SvaraRadera